Sök:

Sökresultat:

209 Uppsatser om Barnsyn förr - Sida 1 av 14

Individanpassning i förskolan : En studie om individanpassning i förskolan utifrÄn förskollÀrares barnsyn, bemötande och miljö

Examensarbetets syfte Ă€r att fĂ„ en fördjupad förstĂ„else för individanpassning i förskolan. Avsikten Ă€r att ta reda pĂ„ betydelsen av förskollĂ€rarnas barnsyn, förhĂ„llningssĂ€tt och bemötande nĂ€r det gĂ€ller individanpassning i förskolan. Även betydelsen av den sociala och fysiska miljön undersöks.Metoden som anvĂ€nds Ă€r kvalitativa semistrukturerade intervjuer och observationer. I studien framkommer det att de intervjuade förskollĂ€rarna har en likartad syn pĂ„ individanpassning. FörskollĂ€rarna anser att miljön har en stor pĂ„verkan pĂ„ hur individanpassningen kan ske.

Titta vad jag kan

?Titta vad jag kan!?: En undersökning över samband mellan barnsyn, kunskapssyn och synliggörande av barns lÀroprocesser genom pedagogisk dokumentation i förskolan. Malmö: LÀrarutbildningen, Malmö Högskola..

Pedagogers uppfattning om pedagogiskt förhÄllningssÀtt

Detta arbete handlar om pedagogiskt förhÄllningssÀtt mot barn i förskolan. Studien bygger pÄ sju intervjuer med pedagoger som har olika erfarenhet frÄn förskoleverksamhet. Syftet med studien Àr att undersöka vad ett pedagogiskt förhÄllningssÀtt mot barn innebÀr för en förskol-lÀrare. Studien visar hur pedagoger uppfattar pedagogiskt förhÄllningssÀtt. Teoridelen belyser förskoleverksamhet genom tiderna samt barnsyn förr jÀmfört med nu med syfte att kunna ge en insikt i hur pedagogisk förhÄllningsÀtt har sett ut förr och hur den har förÀndrats.

Meningsskapande miljöer : - en studie om förskollÀrares syn pÄ innemiljön och dess pÄverkan pÄ barnet

Syftet med vÄr studie Àr att fÄ en inblick i om förskollÀrare Àr medvetna om hur de utformar innemiljön pÄ förskolan och vilken barnsyn som speglar sig i deras pedagogiska miljö. Vi vill veta om förskollÀrarna utformar miljön sÄ att den lockar till meningsskapande aktiviteter för varje barn.FrÄgestÀllningar:Vad har förskollÀrarna för tankar kring den pedagogiska miljön pÄ förskolan?Vilken barnsyn speglas i de pedagogiska miljöerna?Hur utformar förskollÀrarna miljön sÄ att den lockar till meningsfulla aktiviteter för varje barn?Uppsatsen tar sin huvudsakliga teoretiska utgÄngspunkt i det postmoderna perspektivet. Studien bygger pÄ data bestÄende av sex intervjuer med förskollÀrare och observation av innemiljöerna pÄ de förskolor som de Àr verksamma i.VÄrt resultat visar att förskollÀrarnas tankar och barnsyn speglar sig i miljön. Miljön bör vara förÀnderlig och barnens intressen samt behov ska vara utgÄngspunkten vid utformningen.

Varför sÀga nej! : En frÄga om inflytande i förskolan.

Historisk sett har det skett en utveckling av hur vi ser pÄ barn. Till en början fostrade vi okritiska och fogliga medborgare men historien visar att vi behöver kritiska medborgare som kan stÀlla motfrÄgor. DÀrför har vi skrivit om barnsynen ur ett historiskt perspektiv för att komma till klarhet med om dagens barnsyn, dÀr vi tror pÄ det kompetenta barnet. Finns pedagogerna som ser till att barnet fÄr inflytande över sin vardag. I lÀroplanen för förskolan stÄr det att förskollÀraren ska se till att barnen fÄr ett reellt  inflytande över arbetssÀtt och verksamhetens innehÄll. Syftet med vÄrt examensarbete Àr att belysa pedagogers uppfattning om och erfarenhet av barns inflytande i den pedagogiska verksamheten och sÀtta dessa i relation till demokrati- och barnsyn.

Att synliggöra barns delaktighet och inflytande i förskolan

I denna studie fÄr ni ta del av nio pedagogers tankar och erfarenheter kring barns delaktighet och inflytande i tre olika förskolor. VÄr studie Àr baserad pÄ fokusgruppsintervjuer för att kunna ta del av pedagogers beskrivning om hur de arbetar med inflytande och delaktighet och hur det synliggörs för bÄde barn, förÀldrar och pedagoger. Via videoobservationer vill vi fÄ en bild av hur verksamheten fungerar praktiskt och möjligheten att titta pÄ och tolka pedagogernas förhÄllningssÀtt till barnen. VÄr studie Àr baserad pÄ kvalitativ forskningsmetod. Genom att vi tagit del av olika teorier och tidigare forskning har vi kunnat fÄ fram ett resultat som visar pÄ att barns delaktighet och inflytande synliggörs först och frÀmst genom den pedagogiska dokumentationen. Med hjÀlp av pedagogernas kompetenser, barnsyn och förhÄllningssÀtt arbetar de med barns inflytande och delaktighet som en grund i förskolans dagliga verksamhet. Nyckelord: barnsyn, delaktighet, demokrati, förskola, inflytande, pedagogisk dokumentation..

Barns möjlighet till inflytande i förskolan : En frÄga om pedagogernas barnsyn?

Syftet med studien Àr att undersöka hur yngre barns möjlighet till inflytande visar sig i olika sammanhang i förskolan sÄ som vid fri lek, samling, mÄltid och vila. Samt hur olika barnsyn har betydelse för barns möjlighet till inflytande. Resultatet grundar sig pÄ observationer och intervjuer med barn och personal pÄ en förskoleavdelning för barn i Äldern 1-3. Förskolan har genom Ären influerats av olika sorters pedagogik beroende pÄ vilka rön som för tillfÀllet varit rÄdande frÄn forskarna. I dagens förskolor har inflytande fÄtt större utrymme och blivit till en rÀttighet för verksamhetens barn. I förskolans LÀroplan, (Lpfö 98, rev 2010) finns ett sÀrskilt kapitel som belyser vikten av inflytande.

FörskollÀrares tankar om sin egen pÄverkan pÄ barns lÀrande : En kvalitativ studie om fem förskollÀrares attityder och förestÀllningar om barns lÀrande i förskolan

Detta Àr en kvalitativ studie som undersöker om hur förskollÀrarens barnsyn och kunskapssyn pÄverkar barns lÀrande. Syftet med studien Àr att synliggöra hur förskollÀrare tÀnker kring sin egen pÄverkan pÄ barns lÀrande i förskolan, utifrÄn förskollÀrarnas barnsyn och kunskapssyn. Studien fokuserar pÄ vad nÄgra förskollÀrare i Sverige utgÄr frÄn nÀr de planerar för barns lÀrande pÄ förskolan samt hur medvetna de Àr om sin egen pÄverkan pÄ barns lÀrande. För att ta redan pÄ detta har fem intervjuer genomförts frÄn olika förskolor. Studien fokuserar pÄ förskollÀrarens perspektiv och intervju har gjort att jag har kunnat samla empiri som fokuserar pÄ förskollÀrarens uppfattningar och kÀnslor kring Àmnet.

Pedagogernas barnsyn i förskolan : Diskussion kring barnsyn och hur den kommer till uttryck i planeringen av miljön

Syftet med studien Àr att jÀmföra och uppmÀrksamma om mÀngden mÄl och precisionen i mÄlenskiljer sig Ät mellan företag frÄn olika lÀnder och vad det i sÄ fall kan tÀnkas bero pÄ. Studiengranskar Àven hur rapporteringen pÄverkas av dubbelnoteringar. Studien genomförs viaordsökningar i Ärsredovisningar och granskar företag frÄn USA och Storbritannien(anglosaxiska), samt företag frÄn Frankrike, NederlÀnderna, Sverige och Tyskland(kontinentaleuropeiska). UtifrÄn tidigare forskning förvÀntas anglosaxiska företag rapportera flermÄl Àn kontinentaleuropeiska. Dubbelnoterade företag vÀntas rapportera fler mÄl Ànenkelnoterade.NÀr alla mÄl mÀts Àr skillnaderna i rapportering av mÄl mellan kontinentaleuropeiska ochanglosaxiska företag inte signifikanta, dock uppnÄs signifikans för de mer precisa (hÄrdare)mÄlen.

Vad hÀnder i mellanrummen?

Arbetet handlar om ett tidsbundet fenomen som uppkommer pÄ förskolan mellan vuxenstyrda aktiviteter och rutiner. Vi har valt att kalla detta fenomen för ?mellanrum?. Vi har försökt synliggöra vad barnen gör i mellanrummen genom att nÀrma oss barnens perspektiv. Barn tycks fÄ inflytande över sina liv i mellanrummen, inflytandet begrÀnsas dock av förskolans strukturella utformning, det vill sÀga schemats styrning av verksamhetens tid.

Pedagogens barnsyn formar förskolans inemiljö och dÀrmed det kompetenta barnet

Syftet med denna studie Àr att undersöka om pedagoger formar innemiljön pÄ förskolan 1-3 Är för att stimulera det kompetenta barnet. Vi vill titta pÄ hur innemiljön ser ut pÄ förskolor idag, vilket material det finns pÄ avdelningarna, hur det Àr placerat och hur höga möblerna Àr. Vi vill Àven ta reda pÄ om pedagogerna ser de smÄ barnen som kompetenta och hur de tÀnker kring innemiljön i förhÄllande till det kompetenta barnet. Metod: Vi har gjort en kvalitativ studie dÀr vi har anvÀnt oss av observationer och intervjuer. Studien genomfördes pÄ fem olika smÄbarnsavdelningar inom samma kommun.

Media Literacy i klassrummet : Filmadaptionens relevans i det vidgade textbegreppet, en adaptionsanalys av Kim Novakbadade aldrig i Genesarets sjö

Historisk sett har det skett en utveckling av hur vi ser pÄ barn. Till en början fostrade vi okritiska och fogliga medborgare men historien visar att vi behöver kritiska medborgare som kan stÀlla motfrÄgor. DÀrför har vi skrivit om barnsynen ur ett historiskt perspektiv för att komma till klarhet med om dagens barnsyn, dÀr vi tror pÄ det kompetenta barnet. Finns pedagogerna som ser till att barnet fÄr inflytande över sin vardag. I lÀroplanen för förskolan stÄr det att förskollÀraren ska se till att barnen fÄr ett reellt  inflytande över arbetssÀtt och verksamhetens innehÄll. Syftet med vÄrt examensarbete Àr att belysa pedagogers uppfattning om och erfarenhet av barns inflytande i den pedagogiska verksamheten och sÀtta dessa i relation till demokrati- och barnsyn.

?Ta lagom mycket ? - MÄltidsstyrning i förskolan

Syftet med arbetet var att utifrÄn ett styrningsperspektiv undersöka hur normer, delaktighet, omsorg, barnsyn och förhÄllningssÀtt kommer till uttryck under mÄltiderna. Det som blev betydelsefullt att undersöka var hur förskollÀrarna sÄg pÄ delaktighet och normer samt i vilka val barnen gavs möjlighet till delaktighet. Denna studie Àr gjord utifrÄn en kvalitativ metod dÀr vi kombinerat observationer och intervjuer med tre verksamma förskollÀrare. Resultatet visade att förskollÀrarna sÄg mÄltiden som en social situation dÀr barnen skulle ges möjlighet till ÄterhÀmtning. Barnen förvÀntades Àven vara aktiva under mÄltiden, detta skulle enligt förskollÀrarna ske genom att barnen sjÀlva skulle ta upp mat och kunna föra lugna samtal.

Fria bildskapande aktiviteter i förskolan : FörskollÀrares och barns fokus och uttryck

Denna studie grundar sig i vÄrt intresse för estetiska uttrycksformer i förskolan. Syftet var att se hur förskollÀrare arbetar med och pÄverkar barns fria bildskapande pÄ fyra olika förskolor. En kvalitativ studie genomfördes och material samlades in i form av filmsekvenser som transkriberades, kategoriserades och analyserades. I studien undersöktes frÄgor om hur förskollÀrarens fokus pÄ lÀrande, barnsyn och respons pÄ barnets bilder pÄverkar dess fria bildskapande i förskolan. I studien undersöktes Àven vilka uttryck barnet har kopplat till om barnet har process- eller produktfokus.Resultatet visar att det finns ett samband mellan förskollÀrarens barnsyn och dennes process- eller produktfokus i barns bildskapande aktiviteter.

Delaktighet och inflytande i förskolan : En frÄga om pedagogers förhÄllningssÀtt och bemötande

Studie syftar till att belysa hur tvÄ förskolor arbetar med barns delaktighet och inflytande i den dagliga verksamheten. Jag har i min forskningsansats gjort observationer i verksamheten och tagit del av deras skrivna dokument som berör barns delaktighet och inflytande. Detta dÄ jag fann det intressant att sÀtta det skriva utsagorna i relation till vad verksamheten praktiskt ger uttryck för. Studien lyfter bland annat fram fyra specifika situationer som sker mellan barn och pedagoger. Dessa situationer synliggör vilken pÄverkan pedagogernas barnsyn, bemötande och förhÄllningssÀtt har pÄ deras utformingen av arbetet.

1 NĂ€sta sida ->